pátek 13. července 2018

TO JE NĚHA


„To je vedro. Asi si vezmu plavky." řeknu si nahlas a zabořím motyčku do hlíny.

„Tyjo, to je sucho. Se na to můžu..." hodím motyčku do kýble a jdu se převléct do plavek. Namažu se opalovacím krémem a vezmu si deku. Rozložím ji na dvoře. Vracím se pro sluneční brýle a pro knihu. Ještě se napiju vody. Ulehám na deku. Ponořím svou pozornost do knihy a svět okolo pro mne přestává existovat. Nepřečtu ani první kapitolu a vyruší mě:

„Tetó, haló, tetó.!"


Rychle vstávám z deky a jdu k brance.


„To je tělo, to je tělo!" hlaholí strejda Radovan. V ruce drží kýbl.


„Panejo. Tady jsem ti něco přinesl."strká mi kýbl před obličej.


„Co to je??"ptám se.


„Pajšl, teto, pajšl. Čerstvej. Ráno."


„Co?"


To je něha, teto." říká s úsměvem a hrábne prackou do kýblu. Vytáhne syrový játra a vopakuje: „To je něha, teto."


„Co s tim?"


„Dej to do chladu, von si to Čenda zpracuje. A kýbl mi pak dones, jo?"


„Tak dík." Vezmu kýbl a jdu. Radovan se na mě pořád dívá, usmívá se a řve: "Kýbl mi dones."


Odnesu pajšl do prádelny a přeleju do jiného kýblu.

„Fuj. Co to tady je?" Prohlížím ty vnitřnosti a vůbec nevím, co je co. Poznávám jen ta játra. Kýbl vymeju, přehodím přes sebe šaty a jdu s kýblem ob dvě chalupy za Radovanem. Ten sedí na dvoře, hubu zase dokořán. Ještě nedovřu dveře a už haleká:“Á teta, dáš si kafe?"


„Z čeho to bylo, ten pajšl?"


„Z daňka. Ráno. Čersvý. Nebylo to lehký, teto. Tamara naschvál vyprala Mirkovi v Arielu. A dala i aviváž. Včera. Hele, prázdnej les. Mrcha.“


„Cože?"


„Ráno jsme šli znova. Půjčil jsem mu svoje."


Nechápu, o čem mluví a tvářím se tak. Pochopí můj výraz a začne vysvětlovat situaci:


„Teto, když chceš nasrat myslivce, vyper mu v arielu a přidej aviváž, chápeš? Ta zvěř to cítí. Říkám ti prázdnej les!"


„Ajo." začínám chápat a nemůžu se ubránit smíchu.


„Hele Mirek jde vždycky večer předtím. Vymete cestičku. Tam nesmí bejt šiška, klacík, nic, rozumíš.Dupneš na to – prázdnej les. To je něha, teto. Mirek to s ní myslel dobře. Ale Tamara dupla na šišku. Von jí totiž vzal s sebou. Večer před tim vymetl cestičku. A vona dupne na šišku. No prázdnej les, teto! Tak jsem vzal Mirka sem, Tamara by sem nejela. A vona mu vypere v arielu, přidá aviváž! Prázdej les.Ale já mu pučil svoje, teto, ráno. Vymetená cestička. Žádnej klacík, žádná šiška...
To je něha, teto."







PS. PRÁZDNINOVÉ ČTENÍ...protože něha pro každého vyznačuje něco ÚPLNĚ jiného...

Žádné komentáře:

Okomentovat

CHCI TENTO ČLÁNEK

NEJ